Odborníci z oblasti vedy a výskumu termokamerou zisťovali, aký vplyv má brzdenie na brzdové kotúče a prišli k záveru, že zdĺhavé a mierne brzdenie je pre nich oveľa horšie, ako keď zošliapnete brzdu rýchlejšie. Podľa nich stačí len málo na to, aby sa brzdové kotúče zohriali na teplotu s troma ciframi a mierne, trvalé brzdenie ich dokáže zlikvidovať.
Funkcia bŕzd v aute
Asi je každému jasné, na akom princípe pracujú brzdy. Kinetickú energiu auta prostredníctvom trenia premieňajú na teplo a touto činnosťou dokážu znižovať rýchlosť auta. Brzdy sa používaním zohrievajú na veľmi vysoké hodnoty, dokonca až tak, že môžu svietiť, o čom ste sa mohli presvedčiť aj z prenosov rôznych pretekov, najmä ak sa konali v noci. Na ceste s bežnou jazdou sa takýto jav udeje iba zriedkavo. Zahrievanie bŕzd však prebieha aj pri miernom zaťažení. Podobný pokus vyskúšal Jason Fenske, keď na svojej Honde S2000 odmontoval zadné koleso a na brzdu namieril termokameru. Následne naštartoval motor a keď dosiahol frekvenciu 3000 otáčok, tak začal jemne zaťahovať ručnú brzdu. Pri prvom zaradenom stupni je pomerne veľký krútiaci momente, takže pokles otáčok je vidieť len minimálne. Zaujímavosťou je, že brzdová doštička je teplejšia ako brzdový kotúč a počas jazdy ich pomáha ochladzovať aj prúdenie vzduchu okolo kolesa aj bŕzd.
Zradné kopce
Pri ľahkom a miernom trvalom brzdení sa dostanú brzdy do podobného stavu, môže to byť napríklad pri zjazde z dlhého kopca. Vtedy odborníci odporúčajú kombinovať brzdenie motorom s krátkym, intenzívnym zošliapnutím brzdového pedála, čím auto pribrzdíte. V opačnom prípade sa vám môže prihodiť, že pred niektorou zákrutou sa pedál brzdy prepadne a vy to už nedokáže zmeniť.
Výmena je dôležitá
Kľúčová pri brzdách je pravidelná výmena brzdovej kvapaliny, bod jej varu po výmene je asi 200 stupňov Celzia. Avšak kvapalina je hydroskopická, čo znamená, že z okolitého prostredia dokáže nasávať vlhkosť a tým si znižuje svoj bod varu. Ostré brzdenie spôsobí, že teplota kvapaliny preskočí znížený bod varu a vzniknú bublinky a pritom sa z nestlačiteľnej kvapaliny stane stlačiteľný plyn. Brzdy sa tým do veľkej miery stanú neúčinné, no a v momente, ak potrebujete prudko zabrzdiť je to asi to posledné, čo potrebujete.